List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

                                                                                                      Wrocław 2019-09-16

Drodzy Rodzice!

Z radością informuję, że szkoły, przedszkola i placówki na Dolnym Śląsku pracują normalnie, panuje w nich spokój, ład i porządek.

Podwójny rocznik złożony z absolwentów gimnazjów i szkół podstawowych
z powodzeniem zmieścił się w liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych. Trudno by było inaczej, skoro organy prowadzące (wśród nich lwią część stanowią samorządy) przygotowały w poszczególnych typach szkół więcej miejsc niż uczniów. Wszystkim osobom zaangażowanym w tę dwukrotnie intensywniejszą rekrutację należą się serdeczne podziękowania. Miejsc starczyło
z kilku powodów - niż demograficzny od kilkunastu lat dotykał szkoły dolnośląskie (to przyczyna najważniejsza), wygaszone zostały gimnazja w zespołach szkół, część budynków gimnazjalnych została przeznaczona na potrzeby szkół ponadpodstawowych, w niektórych szkołach zaadaptowano dodatkowe pomieszczenia. Tak jak w poprzednich latach najlepsi uczniowie dostali się do szkół pierwszego wyboru, ci ze słabszymi wynikami do szkół drugiego i trzeciego wyboru.

Z danych zebranych przez Kuratorium Oświaty od dyrektorów szkół na dzień
9 września br. wynika, że spośród 402 szkół ponadpodstawowych w 72 zajęcia dydaktyczne (lekcje) kończą się później, w 27 wcześniej niż rok temu. 82 szkoły kończą zajęcia po godzinie 16.00, wśród nich w 32 szkołach zajęcia po godz. 16.00 odbywa tylko jeden oddział i to najczęściej tylko w jednym dniu tygodnia. Wśród działających w bieżącym roku szkolnym 402 dolnośląskich szkół ponadpodstawowych wydłużona organizacja zajęć dotyczy  od 7% (28 szkół,
w których co najmniej 2 oddziały przez większość dni tygodnia kończą naukę po godz. 16.00) do 20 % (82 szkoły kończące zajęcia po godz. 16.00). W ubiegłym roku było to odpowiednio od 5% (18 z 363 działających wówczas szkół) do 16,5% (60
z 363 szkół). W ubiegłym roku 13 szkół kończyło pracę po godz. 18.00, w tym roku jest to 19 szkół. Późne kończenie zajęć dotyczy głównie szkół kształcących
w zawodach (technika, szkoły branżowe) i sportowych, a powodem jest zbyt mała liczba specjalistycznych pracowni i obiektów sportowych.

W trakcie rekrutacji część osób życia publicznego i część mediów prorokowała „armagedon” i „apokalipsę” w szkołach ponadpodstawowych po przyjęciu podwójnego rocznika. Te kasandryczne zapowiedzi, bałamutne w treści i histeryczne w formie nie spełniły się. Powyższe dane udowadniają, że żaden „armagedon” ani żadna „apokalipsa” w oświacie dolnośląskiej nie nastąpiły. Sprawdziły się za to przewidywania i zapowiedzi Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.

Pragnę poinformować, że Kuratoriom Oświaty monitoruje sytuację kadrową
w szkołach, przedszkolach i placówkach na Dolnym Śląsku. Obecnie mamy zatrudnionych 48 tysięcy nauczycieli (od kilku lat liczba nauczycieli rośnie; rośnie liczba nauczycieli pełnozatrudnionych, maleje natomiast liczba nauczycieli niepełnozatrudnionych). Na dzień 9 września br. dyrektorzy wykazali braki
w zatrudnieniu w 365 szkołach/przedszkolach/placówkach na 3031 działających. Dyrektorzy poszukują 680 nauczycieli (136 na pełny etat, pozostałych na pojedyncze godziny). Zajęcia i stanowiska, w przypadku których najczęściej występują trudności z zatrudnieniem nauczycieli z kwalifikacjami, to przede wszystkim wychowanie przedszkolne, a także: przedmioty zawodowe, język angielski, edukacja dla bezpieczeństwa, psycholog, wychowanie do życia w rodzinie, doradca zawodowy, matematyka. Fakt, że dyrektor poszukuje nauczyciela, nie oznacza, że zajęcia nie są realizowane. Najczęściej są one prowadzone przez innych nauczycieli na zasadzie godzin ponadwymiarowych lub zastępstw. Dyrektor może też wystąpić do kuratora
o zgodę na powierzenie zajęć osobie bez wymaganych kwalifikacji (np. studentowi ostatniego roku studiów czy nauczycielowi pokrewnego przedmiotu).

Pragnę Państwu przypomnieć, że art.48 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi:

1.    Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.

2.    Ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich może nastąpić tylko
w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu.

Ponadto zgodnie z art.86 Prawa Oświatowego:

1. W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.


2. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców.

Przepisy prawa oraz prawa obywatelskie gwarantowane w Konstytucji RP nie mogą być naruszane. Prawa rodziców, którzy powierzyli kadrze pedagogicznej to co mają najcenniejszego - czyli swoje dzieci - muszą być respektowane.

Spieszę poinformować, że na konferencjach inaugurujących nowy rok szkolny 2019/2020 zwróciłem się do dyrektorów o staranny dobór osób, instytucji
i organizacji kooperujących ze szkołą oraz każdorazowe dopełnianie procedur wymaganych przez prawo. Poprosiłem o rozwagę, odpowiedzialność
i przezorność. Szkolne wspólnoty nie mogą bowiem być rozrywane przez spory, kłótnie i konflikty, w tym konflikty ideologiczne dotyczące sfery tak intymnej jak seksualność uczniów.

Warto także wiedzieć, że Rozporządzenie MEN w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach w § 14 ust.3 stanowi, że:

„Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego:

1)    ustala długość przerw międzylekcyjnych;

2)    organizuje przerwy w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły lub placówki.”

Szanowni Rodzice!

Stanowicie Państwo bardzo ważną część wspólnot złożonych z uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników i przyjaciół szkoły. Proszę o częstą obecność w szkole i zainteresowanie jej sprawami. Proszę o aktywność, zaangażowanie
i wsparcie. Z początkiem roku szkolnego 2019/2020 życzę Państwu, Państwa pociechom i całym społecznościom szkolnym wielu pięknych chwil, radości
i sukcesów. Wytrwałości, cierpliwości i zdrowia. Realizacji planów i spełnienia marzeń.

                                                                               Z poważaniem pozostaję

                                                                                    Roman Kowalczyk

                                                                             Dolnośląski Kurator Oświaty

 

 

 

AKADEMIA SIATKÓWKI PGE SKRY BEŁCHATÓW w SP3!!!

Uroczyste podpisanie porozumienia z Akademią Siatkówki PGE Skry Bełchatów odbyło się w środę 11 września 2019r. Wiceprezes Klubu PGE Skry Bełchatów Grzegorz Stawinoga, Grzegorz Łomacz, rozgrywający zawodnik Skry, reprezentant Polski i Mistrz Świata, zawodnicy Skry Juniorów - Maksymilian Werpachowski i Bartłomiej Ciuruś w naszej szkole!!! 9 - krotny Mistrz Polski, 7 - krotny triumfator Pucharu Polski, 4 - krotny zwycięzca Superpucharu Polski, najbardziej utytułowany siatkarski klub XXI wieku w kraju docenia działania sportowe szkoły!!! A wszystko dla naszych uczniów!!! Rozpoczyna się największa sportowa przygoda naszej szkoły!!!

 

Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2019/2020

Było radośnie i kolorowo. 54 uczniów rozpocznie naukę w klasach pierwszych. Dyrekcja, grono pedagogiczne, Rada Rodziców życzą wyjątkowego roku szkolnego. Spełniajcie swoje marzenia, przesuwajcie horyzonty, zadawajcie mnóstwo pytań, eksperymentujcie, doświadczajcie otaczającego na świata. A my

w tym Wam będziemy pomagać.

Informacje związane z zakupem podręczników na rok szkolny 2019/2020:

Informacje związane z zakupem podręczników na rok szkolny 2019/2020: 

W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie klas I-VI otrzymają bezpłatnie podręczniki do nauczania wszystkich przedmiotów z wyjątkiem religii i języka niemieckiego.

 

Podręczniki i zeszyty ćwiczeń do religii:

Klasa 1 - Żyjemy w Bożym świecie – Kondrak, Kurpioski, Snopek    

Klasa 2 - Idziemy do Jezusa - Kurpioski, Snopek

Klasa 3 - Jezus jest z nami – Kurpioski, Snopek + zeszyt ćwiczeń

Klasa 5 - Spotkania ubogacające – Mielnicki, Kondrak, Parszewska

Klasa 6 - Tajemnica BOGAtego życia - Mielnicki, Kondrak, Parszewska

 

Podręczniki i zeszyty ćwiczeń do języka niemieckiego:

Klasa 1 - ABC Deutsch – podręcznik z ćwiczeniami (Marta Kozubska, Ewa Krawczyk, Lucyna Zastąpiło)

Klasa 2 - ABC Deutsch – podręcznik z ćwiczeniami dla klasy 2 (Marta Kozubska, Ewa Krawczyk, Lucyna Zastąpiło)

Klasa 5 - Język niemiecki „PUNKT” – podręcznik i zeszyt ćwiczeń klasa 5 (Anna Potapowicz)

Klasa 6 – kontynuacja podręcznika z klasy 5

Trening siatkarski z Mariuszem Wlazłym

1 czerwca uczniowie naszej szkoły trenowali z Mistrzem Świata - Mariuszem Wlazłym. Tak zdobywa się motywację do dalszej pracy!!! Nagroda za cały rok systematycznej pracy.

 

AKADEMIA SIATKÓWKI PGE SKRY BEŁCHATÓW w SP3!!!

 

Od września rusza w naszej szkole AKADEMIA SIATKÓWKI PGE SKRY BEŁCHATÓW. Jest to wyjątkowy projekt sportowy, którego celem jest wyszkolenie przyszłego pokolenia siatkarzy, a misją promowanie siatkówki jako pasji i aktywności fizycznej!!!

Zakończenie Roku Szkolnego

Harmonogram zakończenia roku szkolnego 2018/2019:

Godz. 8.00 - klasy 1-5, hol szkoły;

Godz. 9.00 - zakończenie klas gimnazjalnych i ósmych w Centrum Kultury.

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty poświęcony rekrutacji na rok szkolny 2019/2020

Szanowni Państwo! Droga młodzieży!

 

Trwa rekrutacja do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych. Za nami egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty, które na Dolnym Śląsku odbyły się we wszystkich szkołach. Ich wyniki zostaną ogłoszone w terminie.

W 2019 r. o miejsca w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych ubiegają się ósmoklasiści i uczniowie trzecich klas gimnazjalnych. W naszym województwie „podwójny rocznik” liczy 49 tys. osób (26 tys. to ósmoklasiści, 23 tys. to gimnazjaliści). Organy prowadzące szkoły - w lwiej części samorządy - przygotowały odpowiednią liczbę miejsc. Absolwentów będzie w tym roku dwukrotnie więcej, ale liczba miejsc, które czekają na nich w szkołach, jest dwa razy większa. Oznacza to, że podczas rekrutacji nie będzie ani łatwiej, ani trudniej - będzie tak samo jak w poprzednich latach. Co ważne, w całym województwie oraz w poszczególnych miastach i powiatach, zachowana została taka sama jak                 w ubiegłych latach proporcja między liczbą miejsc w liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych.

Ofertę edukacyjną (w tym liczbę oddziałów w poszczególnych szkołach) ustaliły organy prowadzące po konsultacjach z dyrektorami szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych. Oferta ta jest adekwatna (a zdarza się, że większa) do liczebności „podwójnego rocznika”. Miejsc dla wszystkich uczniów wystarczy. Przekonują o tym dane, które zebraliśmy od dyrektorów szkół i organów prowadzących oraz zawarte w Systemie Informacji Oświatowej. Zapewniam tym goręcej, że część informacji medialnych dotyczących rekrutacji w 2019 r. jest bałamutna i wprowadza w błąd opinię publiczną.

Rzecz jasna są szkoły - zwłaszcza renomowane licea ogólnokształcące - gdzie o jedno miejsce ubiegać się będzie kilka osób. Zjawisko to w takich szkołach występuje co roku. O dostaniu się do nich podczas tegorocznej rekrutacji rozstrzygnie liczba punktów.

Wiele emocji wywołuje rekrutacja do liceów ogólnokształcących, szkół najchętniej wybieranych przez uczniów. Zaręczam, że także w liceach liczba miejsc jest odpowiednia. W Polsce w r. szk. 2003/2004 r. do liceów ogólnokształcących uczęszczało 750 tys. uczniów. Od 1 września 2019 r., po rekrutacji „podwójnego rocznika”, znajdzie się w nich 650 tys. czyli aż o 100 tys. mniej. Głęboki, postępujący niż demograficzny dotknął także szkoły na Dolnym Śląsku.                      W ostatnich latach liceów ogólnokształcących jednak nie likwidowano, ba, zdarzało się sporadycznie, że tworzono nowe. Przejmowano także budynki gimnazjów na potrzeby liceów. Lokalne władze samorządowe utrzymywały licea mimo spadku liczby uczniów i ich odpływu do szkół w dużych miastach.

We Wrocławiu, stolicy Dolnego Śląska:

- na bazie  Gimnazjum nr 13 powstało Ogólnokształcące Liceum Kreatywności nr XVI

- LO nr IV przejęło budynek Gimnazjum nr 3

- LO nr VII przejęło budynek Gimnazjum nr 16

- do LO nr VIII włączono Gimnazjum nr 30 wraz z jego budynkiem

- Licea Ogólnokształcące nr V, nr IX, nr XIII i nr XIV posiadały w swoich budynkach gimnazja. Po ich wygaszeniu miejsca przybędzie.

- LO nr V od niedawana działa w nowej siedzibie zdolnej przyjąć więcej uczniów

- tak jak w latach poprzednich, już w czasie rekrutacji, władze Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia mogą wyrazić zgodę na uruchomienie dodatkowych oddziałów w poszczególnych szkołach biorąc pod uwagę liczbę chętnych i opinię dyrektora szkoły

- wzorem lat ubiegłych przygotowano 30% więcej miejsc dla uczniów spoza Wrocławia

- we Wrocławiu, tak jak w poprzednich latach, ponad 50% wszystkich miejsc przygotowanych
przez samorząd stanowią miejsca w liceach ogólnokształcących

- bogata jest oferta liceów publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż samorządy
(np. w Zespole Szkół Artystycznych i Akademickich ALA działają Liceum Ogólnokształcące i Liceum Sztuk Plastycznych, od kilku lat działa Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej,  w tym roku ogłosiło nabór do 7 oddziałów) oraz liceów niepublicznych.

Kończy się rok szkolny, przeto na ostatniej prostej warto postarać się o jak najlepsze oceny końcowe i prestiżowe świadectwo z wyróżnieniem czyli biało-czerwonym paskiem. Życzę z całego serca wytrwałości i sukcesów. Życzę mądrych, trafnych decyzji, które pozwolą dostać się do wymarzonej szkoły, rozkwitnąć talentom, zrealizować ambitne plany. Życzę powodzenia
i ściskam kciuki!

                                                                                        Z wyrazami szacunku

                                                                                            Roman Kowalczyk

                                                                                     Dolnośląski Kurator Oświaty